.


Monday, April 26, 2010

Baju Jersey Piala Dunia dari Botol Plastik!


Pemain bola sepak dunia termasuk Cristiano Ronaldo dan Robinho akan turun ke padang di Piala Dunia di Afrika Selatan musim panas ini dengan memakai jersey yang diperbuat dari botol plastik kitar semula.

Nike mengumumkan bahawa untuk pertama kali ini sembilan pasukan kebangsaan, yang meliputi Brazil, Portugal dan Belanda, akan menggunakan baju yang keseluruhannya terbuat dari poliester.

Baju yang mesra alam itu diperbuat dari kira-kira lapan botol plastik kitar semula.

Dengan pembuatan cara ini,ia telah menghalang hampir 13 JUTA botol plastik, lebih kurang 254 tan sisa poliester, dari masuk ke lokasi pembuangan.

Jumlah ini akan cukup untuk menutup lebih dari 29 padang bola sepak.

Nike mendakwa langkah iterbesar ini akan diberi komitmen yang keberlanjutan.


Untuk membuat jersey pasukan kebangsaan untuk Piala Dunia 2010, pembekal kain Nike mendapatkan botol plastik yang dibuang dari lokasi pembuangan Jepun dan Taiwan dan kemudian ia diproses untuk menjadi benang baru yang akhirnya ditukarkan menjadi kain.

Proses ini akan menjimatkan bahan-bahan mentah dan mengurangkan pengambilan tenaga sehingga 30 peratus berbanding dengan perkilangan poliester.

Mr Denson menambah: "Pelanggan tidak boleh dihukum kerana memilih produk mesra alam.Tujuan kami adalah untuk pencemaran yang lebih rendah dan kos lebih rendah. "
Baju itu masing-masing diletakkan harga £50.

Pasukan yang memakai jersey baru Nike adalah pasukan kebangsaan seperti Brazil, Belanda, Portugal, Amerika Syarikat, Korea Selatan, Australia, New Zealand, Serbia dan Slovenia untuk Piala Dunia 2010. Share

No comments:

Post a Comment